太田述正コラム#4429(2010.12.11)
<皆さんとディスカッション(続x1041)>
<太田>(ツイッターより)
 小沢の断末魔だねえ。
 最後まで小沢と心中する民主党議員が何名出るかな。
 その後の小沢の生き様にも注目だ。宗男とどうしても比べちゃうなあ。
 それにしても、宗男と違って、小沢との接点がボクになかったのは残念だ。
<pixy00>
 なんだ、接点なかったんですか。
<太田>
 接点ないって何度もこのコラムで言ってきてるよ。
 もっとも、そりゃ、小沢の方がおかしいんだけどね。
 つまり、小沢、「(小沢は安全保障問題に実際のところ関心なんてないもんだから)安全保障関係の党務・政務に携わったことがない」+「防衛利権なんて公共支出利権中ゴミ程度の存在である上にリスクが大きいから手を出さなかった(ほど小沢がプロ・ダーティー政治家である)」ことを意味すると思われるからだ。
<太田>(ツイッターより)
 (コラム#4166に関し)日本の「右」の人々は、「左」の人が言ってることの大部分に共感を覚えるようにならない限りは、「右」のカギ括弧はとれないよ。
 まともな右翼になりたかったら、太田コラムを読もう!
<bonkers_blunder>(同上)
 「左」の人がまともな左翼になるためにはどうしたらいいのでしょう?
<太田>
 政治家については、政権与党の中核的存在にしてやりゃいいんですよ。
 一夜で豹変すること請け合いです。
 社民党(社会党)の前例がありますよね。
 政治家以外についても、私は、「右」の人々ほどは心配してません。
 太田コラムの言ってること、すべてその通りだと思ってるけど、結論部分だけ、やせ我慢して否定してるだけだから・・。
<οοΔΔ>(「たった一人の反乱」より)
 当分はレポートがあるので送れませんが、落ち着いたら、次著に使えそうな資料送りますね。
 (『日本外交年表竝主要文書』を眺めてると、使えそうなの多いですから付箋でも付けて送りまっせ。)
 それに、<δΟΟδクンがコラム#4427で示した廣田弘毅に係る史料>や下記のようなモノをみると、 現在の歴史学には色々思う所があるので、もし次著に生かせるならば、むしろ使ってほしい。
 こんな事言って、後々、微妙な資料しか送れなかったらアレですが・・・・・・。
 1936年8月 帝国外交方針
 『東亜の恒久的平和を確立し、帝国の存立発展を完うするか為、満州国を育成し同国との特殊不可分関係を益々確固たらしめ、世界的見地においてソ連・支那両国との関係を自主的に調整する・・・しかして近時、ソ連邦はその国防上及び国際上の地位とみに強化するに伴い極東に過大の軍備を配して東亜方面に対するその武力革命的迫力を増大し、各方面に対し赤化進出を企図し、益々帝国をして不利の地位に至らしめつつあり。
 右<=上記>は帝国の国防に対する直接の脅威なると共に、我東亜政策の遂行上重大なる障害を為すを以って、差し当たり外交政策の重点をソ連の東亜に対する侵冠的企図の挫折に軍備的脅威の解消、赤化進出の阻止に置き、国防の充実と相俟って、外交手段に依り、これが達成を期すべし。・・・』 同上p345
<太田>
 確かにこれも次著に使えそうだ。
 キミ達のどっちか、あるいは両方とも、今まで大量に史料を送ってくれたXXXXクン?
 いずれにせよ、ご協力いただけるのはありがたい限りだ。
<δδΟΟ>
 廣田弘毅がA級戦犯で処刑されたのは極東軍事裁判の出鱈目さを後世に残すためと抗議の意味があったのだと思う。
 裁判で与えられた捏造の罪状も証拠も彼は全て肯定して、自ら死刑判決の道を選んでいるから、そう考えたんだけどもね。
 ホントだったら処刑されるはずが無かった人なんだ。
<太田>
 たまたま、廣田については、これまで正面からとりあげたことがないが、とりあげるべきだったかもね。
 それでは、記事の紹介です。
 「菅直人首相・・・は朝鮮半島有事や北朝鮮の体制崩壊の場合の対応について・・・自衛隊派遣による救出の実現に向け、韓国側と協議する考えを表明した。」
http://www.tokyo-np.co.jp/article/politics/news/CK2010121102000045.html
 結局、更にセルビア、ウクライナ、フィリピンが翻意して授賞式に出席したんだね。
 これで、米国の汚名も少しは濯がれた。↓
 ・・・50 of the 65 embassies in Oslo were represented today.
 Serbia, Ukraine and the Philippines, which had said they would stay away, appeared to have been persuaded to change their minds.・・・
http://www.guardian.co.uk/world/2010/dec/10/nobel-peace-prize-liu-xiaobo1
 過去において、ノーベル平和賞受賞者で授賞式出席を拒まれた4人が紹介されている。↓
http://www.bbc.co.uk/news/world-11943491
 1988年の劉暁波発言、香港で行われたからってことはあるとしても、まだまだ毒が足らないねえ。
 清の一部だった香港は欧米の植民地100年で、と彼は言ったけど、清の一部だった台湾は日本の植民地50年で、清の保護国だった李氏朝鮮(の南部)は35年で、繁栄・自由・公序を3つながら手にするに至ってることに触れなかったのはおかしいねえ。
 他方、支那は長期にわたる欧米化が必要、という彼の発言は、ポリティカル・コレクトネス的配慮がなさ過ぎらーね。
 嘘でも、支那にだって繁栄・自由・公序を3つながら手にできるだけの伝統がある、と言わなくっちゃ。↓
 ・・・A slew of articles in China’s tightly controlled official media lambast Liu as a traitor – and offer as evidence comments published in back issues of Jin’s Hong Kong magazine.
 Most frequently cited in this campaign of denunciation is an interview Liu gave to the journal in 1988. Visiting Hong Kong for the first time and dazzled by the city’s prosperity, liberties and public order, Liu cracked that since the then-British colony had “become like this after 100 years of colonialism, China is so big it will of course need 300 years of colonialism. . . . I have my doubts as to whether 300 years would be enough.” ・・・
 Debate over whether China can find its own uniquely Chinese path to economic and political modernization or take the road pioneered by the West has raged since the collapse of the last imperial dynasty, the Qing, in 1911. Liu, a literary critic and essayist, stands firmly at the pro-Western end of the spectrum, a position that has put him sharply at odds with China’s prevailing orthodoxy.
 Over the last 30 years, the Communist Party has steadily cut its roots in Marxist dogma imported from the West and put Chinese nationalism at the center of its governing ideology. ・・・
 ・・・with Chinese media barred from publishing articles written by Liu, his widely publicized remark about colonialism is about all that many Chinese know of his thinking. ・・・
 Writing for the same magazine in 2006, Liu declined to retract his “300 years of colonialism” quip and described it as an “extreme expression” of a core conviction: “China’s modernization can only be achieved after a long period of Westernization.” ・・・
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/12/10/AR2010121000111_pf.html
 前にシリーズ(コラム#4174~)でとりあげたアダム・スミスの伝記の書評がまた出てた。↓
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/12/08/AR2010120806378_pf.html
 ナチスドイツに決別を告げて米国に亡命した有名ドイツ人バイオリニストは不遇の生活を送った。
 彼に敬意を!↓
 ・・・In April, mere weeks after Hitler seized the levers of power, the Busch Quartet decided to stop playing in Germany. <Violinist> Mr. <Adolf> Busch also canceled his remaining recitals with <ユダヤ人のピアニストの>Mr. Serkin, issuing this statement: “Because of the impression made on me by the actions of my Christian compatriots against German Jews…I find it necessary to break off my concert tour in Germany.” What makes this act so significant is that Mr. Busch was the only well-known non-Jewish German classical musician to emigrate from Germany solely as a matter of principle—and one of a bare handful of non-Jewish European musicians, including Arturo Toscanini and Pablo Casals, who resolved to stop performing there for the same reason.
 Virtually all of the other big names in Austro-German music, including Wilhelm Furtw���ngler, Walter Gieseking, Herbert von Karajan, Carl Orff and Richard Strauss, stayed behind・・・.
 Mr. Busch knew better. In a prophetic letter, he wrote, “Some of them believe that if they only ‘play along,’ the atrocities and injustice that are part and parcel of the movement will be tempered, can be turned around…they do not notice that they can only have a retarding effect, that the atrocities will still take place, only perhaps a bit later.”・・・
 As late as 1937, it was discreetly made known to Mr. Busch that if he returned, the Nazi government would let Mr. Serkin come back as well. “If you hang Hitler in the middle, with Goering on the left and Goebbels on the right, I’ll return to Germany,” he replied.・・・
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703296604576005193516575586.html?mod=WSJ_Opinion_MIDDLETopBucket
 この記事↑の中に登場するブッシュとゼルキンの演奏(シューマンのバイオリンとピアノのためのソナタ)をどうぞ。↓
http://www.youtube.com/watch?v=V1NPDxi-XMk&feature=related
 他方、フランスを占領したナチスドイツに迎合したフランスの芸術家達に軽蔑を!↓
 ・・・Where do we put the philosopher-playwright Jean-Paul Sartre, who continued to publish during the occupation and later reinvented himself as a great r���sistant? Or the remarkable novelist Louis-Ferdinand C���line, an avowed anti-Semite who nevertheless insisted that he hated the Germans just as much? Or that artistic provocateur, Jean Cocteau, who was at the very center of social life in occupied Paris but later felt abused by the accusation that he had collaborated, claiming ingenuously that “People are always thrusting me into scandals.” Notoriety or flattery often seemed more appealing to this group than truth. And what about those world-renowned entertainers ���dith Piaf, Maurice Chevalier and Sacha Guitry, who clearly needed the bright lights as much for psychological as economic reasons? Piaf’s subsequent signature song “Non, je ne regrette rien” (“No, I regret nothing”) reverberated with double meaning. Where, too, should we slot a pan-European like Alfred Fabre-Luce, whose dream was a united Europe and who saw in German conquest, faute de mieux, a step toward that dream?・・・
 More plays and movies were produced in those four years than in any comparable four-year period in the French past. The Germans were delighted; such frenetic activity was exactly what they wanted, and they probably exercised less control in France than in any other territory they occupied. ・・・
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703377504575650590689790202.html?mod=WSJ_Opinion_MIDDLESecondBucket
 天才論の最大公約数は次の2つだって。↓
 ・・・the minds of geniuses almost always first form themselves outside the confines of formal, standard education. ・・・
 The second condition of genius is that it does not emerge without tremendous effort. ・・・To achieve something truly outstanding requires about 10 years of regular and extensive work and practice. ・・・
http://www.ft.com/cms/s/2/3bc85708-0317-11e0-80eb-00144feabdc0.html#axzz17lPKqOEG
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 ユダヤ人音楽のシリーズの第3弾(落ち穂拾い篇)を続けます。
 今回は、ダリウス・ミヨー(Darius Milhaud。1892~1974年。フランス人)
http://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%83%80%E3%83%AA%E3%82%A6%E3%82%B9%E3%83%BB%E3%83%9F%E3%83%A8%E3%83%BC
です。
[Scaramouche Suite for two pianos]
Brazileira 作曲者本人とMarcelle Meyerのピアノ連弾
http://www.youtube.com/watch?v=s75gx9-QOIk&feature=related
[La Creation du Monde] 作曲者本人が指揮 ジャズの影響を受けている。
http://www.youtube.com/watch?v=UGN0je3x8_M&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=9MyNpa5GEnw&feature=related
[Suite for clarinet, violin and piano](クラリネット部もバイオリンに編曲)より
 この闊達なる日本人のバイオリン奏者2人は一体誰だ?
http://www.youtube.com/watch?v=bqo3men5Mwk&feature=related
[Le Boeuf Sur Le Toit(The Ox on the Roof: The Nothing-Doing Bar)]
 これまた、楽しい楽しい音楽だよ!
http://www.youtube.com/watch?v=w3EFrpfH2pM&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=SDh82_9fVn0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=eXFE-8jSHLo&feature=related
[Suite Francaise for Band] 画像を見てるだけでもフランス各地を旅してる気持ちになるかもね。
1 ノルマンディ
http://www.youtube.com/watch?v=Cv0KXsEIIz4&feature=related
2 ブルターニュ
http://www.youtube.com/watch?v=O79011V9u64
3 イル・ド・フランス
http://www.youtube.com/watch?v=sU_q2sFntc4&feature=related
4 アルザス・ロレーヌ
http://www.youtube.com/watch?v=s3XQY8kahNE&feature=related
5 プロヴァンス
http://www.youtube.com/watch?v=we1Qn3cZPbU&feature=related
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太田述正コラム#4430(2010.12.11)
<セオドア・ローズベルトの押しかけ使節(その8)>
→非公開